Administratiekantoor Veldhoven.jpg

Loonadministratie

Loonadministratie

 

De belangrijkste vragen die u kunt stellen bij uw loonadministratie zijn: waar moet u rekening mee houden bij het uitbesteden van uw loonadministratie aan een NOAB-administratiekantoor? Wat moet u als ondernemer zelf blijven doen voor uw administratie? 

 

Het uitbesteden

Voordat u uw loonadministratie uitbesteedt aan ons gecertificeerde kantoor, is het van belang om duidelijke afspraken te maken omtrent de takenverdeling. Wat blijft u als ondernemer zelf doen en welke taken nemen wij op het administratiekantoor van u over? Zo kunnen we samen overleggen wat voor uw bedrijf en bij uw werkwijze het beste past!

 

Daarnaast is het van belang dat u als ondernemer ervoor zorgt dat de gegevens en mutaties juist en volledig worden aangeleverd bij ons administratiekantoor. Eerst worden alle loongegevens verwerkt in de software van ons administratiekantoor, waarnaar er een basis ligt om maandelijks uw loonadministratie bij te houden. U dient hiervoor dan ook maandelijks de mutaties in de loonadministratie aan te leveren, bijvoorbeeld bonussen, vertrekkende medewerkers of wijzigingen in de bankrekeningnummers. 

 

Wij maken hiervan maandelijks loonstroken die naar de medewerkers worden verzonden. Afhankelijk van de gemaakte afspraken, leveren wij ook de maandelijkse loonjournaalpost aan voor de boekhouding en maken wij de betaaloverzichten op. 

 

Daarnaast kunnen wij de aangifte loonbelasting bij de belastingdienst voor u indienen. Bij het maken van de aangifte en/of de jaarstukken, worden ook de jaaropgaaf, verzamelloonstaat en de cumulatieve journaalpost opgemaakt. 

 

Tot slot is het mogelijk om bij ons kantoor meer inzicht te krijgen in uw loonadministratie met behulp van rapportages. Zo zijn wij in staat periodieke HR-rapportages op te stellen met informatie over bijvoorbeeld opbrengst per medewerker of het ziekteverzuim binnen uw onderneming. 

 

De voordelen van het uitbesteden

  • Verlichting van de lasten van uw administratie.
  • Wij zijn op de hoogte van alle wijzigingen inzake wet- en regelgeving loonadministratie.
  • Wij verwerken uw loonadministratie en aangiftes.
  • HR-rapportages geven u inzicht in de kosten van uw personeelsbestand.
  • De mutaties worden door onze ervaren collega’s dagelijks verwerkt. 
  • Kostenvoordeel. 

 

De verantwoordelijkheden van de ondernemer

  1. U blijft aansprakelijk voor de correcte aanlevering van de mutaties aan ons administratiekantoor. In overleg met ons kantoor kunt we een systeem opzetten aangaande hoe deze gegevens het beste te bewaren en te verwerken zijn. 
  2. Het controleren van de salarismutaties zoals verwerkt door ons kantoor. Ondanks het zorgvuldig doorvoeren en controleren van mutaties, blijft dit mensenwerk en dient dit bij oplevering nogmaals gecontroleerd te worden. 
  3. U blijft aansprakelijk voor het correct uitbetalen van de salarissen en de belasting. Overzichten aangeleverd door ons kantoor, dient u zelf nogmaals te controleren alvorens u een betaling doet. 

 

Vragen

Heeft u vragen omtrent de mogelijkheden aangaande het uitbesteden van uw loonadministratie? Neem dan contact op met ons kantoor te Veldhoven, te bereiken via 040-2535573.